RKH | ||||
# | Artiest | Album | Jaar | 2018 |
50 | Lana Del Rey | Norman Fucking Rockwell! | 2019 | * |
49 | Boards of Canada | Music Has The Right To Children | 1998 | 50 |
48 | Godspeed You! Black Emperor | f#a#oo | 1997 | * |
47 | Kate Bush | Hounds of Love | 1985 | * |
46 | Bruce Springsteen | Darkness On The Edge of Town | 1978 | 43 |
45 | Beta Band | The Three E.P.’s | 1998 | 48 |
44 | Kanye West | 808s & Heartbreak | 2008 | * |
43 | My Bloody Valentine | Loveless | 1991 | * |
42 | Paul Simon | Graceland | 1986 | 26 |
41 | Lee Hazlewood | Cowboy in Sweden | 1970 | 28 |
Vóór de release van 808s and Heartbreak in 2008 was Kanye West een gerespecteerde naam. Masterclass producer, hip hop innovator en een artiest waarover je als zelfverklaarde meerwaardezoeker maar beter iets zinnigs te zeggen had. Ná de release was hij een dolgedraaide narcist met mentale problemen.
808s is het album waarbij de scheiding tussen Kanye de artiest en Yeezus de mens volledig vervaagd. De Ye van 2008 is een gebroken man: moeder verloren, jeugdliefde vertrokken en totaal vervreemd van een normaal leven. Het resultaat is een fascinerend breakup album, gevoed door een drang om zichzelf steeds opnieuw uit te vinden, een plotse bewondering voor electro pop en een acute obsessie met de tot dan toe verguisde auto-tune techniek. En gelukkig heeft al dat liefdesverdriet zijn talent om een catchy song te schrijven niet aangetast.
Meer dan tien jaar later lijkt het bijna toeval dat net dit album, dat voortdurend tussen kwetsbaarheid en vervreemding balanceert, als blauwdruk voor de popmuziek van de nillies zou dienen. Maar wie goed naar titelsong ‘Welcome To Heartbreak’ luistert, ontdekt een bevrijd artiest die zich voortaan enkel nog door zijn eigen impulsen laat leiden. Dat dit eigenwijze levenspad naar de boezem van Kim Kardashian leidde, heeft er vast voor gezorgd dat 808s and Heartbreak voor de talloze copycats jaar na jaar steeds aantrekkelijker begon te klinken.