’12 | ’13 | ’14 | ’15 | ’16 | ’17 | ’18 | ’19 |
– | – | – | – | 34 | 20 | 18 | 33 |
‘There were too many of us. We had access to too many, uh, too much money, too much equipment, and little by little we went insane’. Unkle (de Brits-Amerikaanse samenwerking tussen James Lavelle en DJ Shadow) leek in hun ‘Main Title Theme’ reeds te beseffen dat het einde nabij was, met of zonder millenniumbug. Wellicht was dat een reden om nog één keer groots uit te pakken met een soort kroniek van alles wat representatief was voor de (hoofdzakelijk Britse) rockmuziek in de jaren ’90. Shadow zorgde voor de muziek (voortbouwend op zijn …Endtroducing), en Lavelle bracht een waar sterrenensemble samen, waarvan elk lid steeds één nummer voor zijn/haar rekening nam. Oerbritten Richard Ashcroft en Ian Brown schitteren middels hun vocals in respectievelijk ‘Lonely Soul’ en ‘Be There’, terwijl Alice Temple ‘Bloodstain’ een Portishead-handtekening meegeeft. Badly Drawn Boy duikt enigszins verrassend op in het alles aan flarden scheurende ‘Nursery Rhyme/Breather’, en de Amerikaanse rap wordt vertegenwoordigd op de beide ‘Drums of Death’ nummers, door respectievelijk Kool G Rap en een weergaloze Mike D. . Kijken we enkel terug? Nee, we werpen ook nog even een blik op de hypothetische toekomst, met Thom Yorke op ‘Rabbit In Your Headlights’, dat voorspelde waar Radiohead naar toe zou gaan…